‘Ik wil de verwachtingen waarmaken en zelfs overtreffen’

Body

In dit interview verteld Jaap van Winden, Aftersales Manager Bentley Rotterdam zijn verhaal over de recent geopende vestiging in de Spaanse Polder. 

Jaap van Winden is sinds oktober de After Sales Manager van Bentley/Lamborghini in de nieuwe vestiging in Rotterdam. Jaap gaat in Spaanse Polder van start met een klein team van specialisten. Hij heeft er zin in. “Het is fantastisch om met zulke prachtige merken onder een dak te mogen werken.”

Synergie

“Hoewel het nieuwe pand nog niet officieel is geopend, is Bentley/Lamborghini Rotterdam al sinds 1 december operatief. De drie merken Bentley, Lamborghini en Porsche zijn 13 december echt naar het pand verhuisd. Het pand bestaat uit vijf verdiepingen met een totale oppervlakte van 17.500 m2. Hoewel het merendeel van de ruimte wordt ingenomen door mijn collega’s van Porsche, krijgen zowel Bentley als Lamborghini een prachtige eigen showroom op de tweede verdieping. De zijde van Lamborghini heeft een enorm glasoppervlak, zodat je vanaf de A20 de Aventadors, de Huracáns en de Urussen goed kunt zien staan. Lamborghini en Bentley delen daarnaast ieder een eigen werkplaats voor het onderhoud aan de auto’s, die fysiek is gescheiden van de werkplaats van Porsche. Er vindt wel een synergie plaats tussen de drie merken. Zo hebben we een centrale schadeafdeling waar kleine en grotere schades worden verholpen en een afdeling waar cosmetisch werk wordt verricht, van wassen tot poetsen en detailing.

Liefhebber

Ik ben een liefhebber van mooie auto’s. Je kent de verhalen inmiddels wel van andere autogekken die hier werken: met autootjes spelen, posters van auto’s aan de muur van mijn kamer en uiteindelijk voor een job binnen de automotive kiezen. Dat is ook mijn verhaal. Na in 2011 mijn bachelor Automotive Management op de Hogeschool Rotterdam te hebben behaald, kon ik bij Pon Porsche Import gaan werken. Ik was daar onder meer garantiespecialist en hield me bezig met Porsche Assistance. Porsche is een fantastisch mooi merk, maar toen ik in 2016 de kans kreeg om Service Advisor Bentley/Bugatti/Lamborghini in Leusden te worden, heb ik daar volmondig ‘ja’ tegen gezegd. Twee jaar later groeide ik in Leusden door naar de functie van After Sales Manager.

Alles nieuw

Nu is de verhuizing naar Rotterdam net achter de rug; fysiek zitten we er al sinds 1 december. Ik heb uitgekeken naar de opening daar. Het werken met Bentley en Lamborghini is door mijn jaren in Leusden weliswaar vertrouwd, maar ook wel spannend, omdat alles in Spaanse Polder nieuw is. Niet alleen het pand is nieuw, maar ook het team. Ondanks de uitgebreide online trainingen en de ervaring die de mensen meenemen, is het af en toe een kwestie van ‘learning on the job’. We hebben in de nieuwe werkplaats negen bruggen en zijn aanvankelijk met een klein team gestart dat bestaat uit een werkplaatschef, twee monteurs en een magazijnman. Ik ben samen met mijn nieuwe collega Femke Lubbe het eerste aanspreekpunt voor de klant.

Trots

Het klantcontact is een van de leukste aspecten van mijn werk. Ik wil ze graag leren kennen. Je vindt hier geen stereotypen. Sommige klanten zijn anoniem; anderen weer meer opvallend. In mijn periode bij BBL in Leusden werd ooit een Aventador verkocht aan een klant die net was komen voorrijden in een Opel Zafira. Ik weet dus dat het gezegde ‘don’t judge a book by its cover’ bij de merken Bentley en Lamborghini volledig opgaat. Overeenkomsten zijn er weldegelijk tussen de klanten van beide merken. Ze zijn bijna zonder uitzondering trots op hun auto, verwachten dat we ze van a tot z ontzorgen en dat er topservice geboden wordt. Dat gaan we dan ook doen. Het voordeel van ons kleine team is dat de lijnen kort zijn en je op die manier veel sneller kunt inspelen op de wensen van de klant. Het nieuwe pand in Spaanse Polder roept bij iedereen hoge verwachtingen op. Ik wil die verwachtingen graag waarmaken en zelfs overtreffen.”

Jaap sfeer