Als er iemand benzine in zijn bloed heeft, is het Jasper Walstra wel. Hij is bij Carport Rotterdam in Spaanse Polder de nieuwe meewerkend voorman en Diagnose technicus van Bentley Rotterdam. “In de werkplaats vormen we weliswaar een klein team, maar we zijn groots bezig.”
“Wat vind je van onze nieuwe werkplaats? Ik ben er zelf heel blij mee. Er zijn nog wel wat kleine zaken af te ronden, maar dan vind ik het de allermooiste werkplaats van Nederland met de allermooiste merken. Bentley heeft een eigen werkplaats voor het onderhoud aan hun auto’s in het pand in Rotterdam. Ik ben in Spaanse Polder de meewerkend voorman en Diagnose technicus. Porsche en Lamborghini is ook in het nieuwe pand gevestigd. De werkplaats van dat merk is fysiek van de onze gescheiden; we hebben ook een eigen ingang. We delen in de toekomst een gezamenlijke afdeling waar cosmetisch werk wordt verricht. Omdat we alles onder een dak kunnen aanbieden, werkt dat veel efficiënter dan wanneer dat buiten de deur moet worden geregeld.
Autohart
Ik heb een absoluut autohart; sportwagens hebben altijd mijn passie gehad. Ik werk al sinds mijn zestiende aan auto’s. Ik startte bij een Toyota dealer als leerling en heb daarna bij verschillende merken gewerkt. Eind jaren negentig ben ik bij mijn eerste premium automerk terecht gekomen: Porsche. Ik werd chef werkplaats bij Porsche Wittebrug, min of meer de voorloper van Porsche Centrum Rotterdam. Het werken aan sportwagens smaakte naar meer; ik stapte na een paar jaar als Master Technician over naar Kroymans in Hilversum waar ik aan Ferrari’s en Maserati’s werkte. Ruim zestien jaar heb ik in Hilversum doorgebracht. Ik heb daar echt leren sleutelen aan sportwagens; alles deed ik daar zelf, tot complete motor- en bakrevisies aan toe. Ik heb mijn kennis dus niet uit een boekje.
Nieuwe uitdaging
Na een tussenstop bij een Mercedes-dealer, wilde ik toch weer aan sportwagens werken. De functie bij Carport Rotterdam diende zich aan. Ik zie dit als een nieuwe uitdaging. Ik ben speciaal voor Rotterdam aangesteld maar ben al in mei begonnen bij de collega’s in Leusden om me daar de merken eigen te maken. Hoewel Bentley heel verschillend is, is de manier waarop we met de klanten en hun auto’s omgaan hetzelfde. We zorgen ervoor dat we met passie en liefde aan hun auto’s werken – je bent natuurlijk wel met iemands droom bezig - en zetten de klanten hier in het middelpunt met top werk en mooie events. Daarvoor nemen we alle tijd. Snel-snel even een onderhoudsbeurt is er hier niet bij. Het mag best wat uren kosten om een auto tiptop af te leveren. Bentley is nu eenmaal geen massaproducten maar voertuigen die aandacht verdienen.
Communicatie
Binnen mijn rol als meewerkend werkplaatschef krijg ik in Rotterdam ongetwijfeld veel contact met de klant. Die directe communicatie vind ik plezierig en de klant waardeert een ‘gesprek zonder ruis’ ook, is mijn ervaring. Klanten zijn bij deze merken veeleisend en de klantverwachting is hoog, en dat mag bij topmerken ook. De werkplaats in Spaanse Polder is wat mij betreft een ‘open keuken’ waar je samen met de monteur gewoon onder je eigen auto door kunt lopen. We zijn natuurlijk wel met je kindje bezig.”
Petrolhead
De werkplaats heeft vijf bruggen voor Bentley. We zitten nu qua ruimte nog lekker ruim in ons jasje. Vooralsnog bemannen we de werkplaats met drie specialisten die gedreven met de merken bezig zijn. De techniek van Bentley is prachtig. Het is ongekend wat er in Crewe wordt gebouwd; kwalitatief is er weinig tot niets op aan te merken. Bentley is zijn modellenreeks aan het elektrificeren. Na de Bentayga Hybrid komt de Bentley Flying Spur Hybrid op de markt. Plug-in hybrides dus, maar tegen 2030 moet het merk volledig elektrisch zijn. Ik hoop wel dat de verbrandingsmotor niet uit de werkplaats zal verdwijnen want ik ben en blijf toch een petrolhead. Maar om te werken aan een combinatie van dikke verbrandingsmotoren, hybrides en – straks - volledig elektrische auto’s is voor techneuten zoals ik leuk.”