‘We doen het hier met z’n allen’.

Body

Sander Prins, de nieuwe diagnose specialist van Bentley Rotterdam

Sander Prins (36) is sinds december de nieuwe diagnose specialist van Bentley Rotterdam. Hij kent dankzij zijn achtergrond in de autotechniek het klappen van de zweep als het gaat om Britse, Italiaanse en Duitse merken. “Ik zit hier in Spaanse Polder dus helemaal op mijn plek. Het team van Bentley Rotterdam is weliswaar niet groot, maar met z’n allen gaan we ervoor.”

 

“Als er autojongetjes bestaan, dan denk ik dat ik er een ben. Ik speelde al met autootjes toen ik een kind was, samen met mijn broertje. Al op de basisschool wist ik dat ik automonteur wilde worden. Het sleutelen leek me geweldig. Via een leerwerktraject ben ik als zeventienjarige bij een universele garage begonnen. Ik heb daar mijn eerste ervaring opgedaan: storingen oplossen, zelf reparaties uitvoeren. Ik voelde me als een vis in het water. Met mijn opgevoerde scooter reed ik fluitend naar mijn werk of school.

 

Premium auto’s

Na twee jaar bij de universele garage te hebben gewerkt, stapte ik over naar een bedrijf in Rotterdam dat zowel Jaguar als Alfa Romeo onder een dak had. Ik heb daar ruim vijf jaar gewerkt als eerste autotechnicus. Het is grappig dat ik toen ook al bij een bedrijf werkte voor zowel een Brits als een Italiaans automerk, net als nu. Dat bedrijf ging failliet, maar ik kon al snel beginnen bij een Opel dealer. Premium auto’s trekken me. Om die reden ben ik in 2014 bij een BMW- en MINI-dealer gaan werken in Schiedam en Wateringen, in eerste instantie weer als eerste monteur, maar daarna ook als voorman en diagnosetechnicus. Ik heb het daar tien jaar goed naar mijn zin gehad.

 

Uitdaging

Jarenlang ben ik langs het pand gereden in de Spaanse Polder wat nu Bentley Rotterdam is, zonder te weten dat ik daar later zou komen te werken. Vorig jaar werd ik benaderd om bij Bentley de nieuwe diagnose specialist te worden. Het idee om aan auto’s uit het hogere segment te kunnen werken, zag ik als een enorme kans die ik met beide handen heb aangegrepen. Het team is hier nog klein, maar dat zie ik juist als een uitdaging. We zetten een perfect eindproduct neer en dat doen we hier met z’n allen. Dat staat me aan.

 

Volledig ontzorgd

Het is wel even een cultuurschok om voor een merk als Bentley te werken. Bij de vorige merken waar ik me mee bezig hield stond de receptie al om acht uur vol met mensen die hun auto liefst een uur later al weer wilden komen ophalen. De werkdruk was daardoor altijd hoog. Snelle beurtjes bestaan hier niet. Bij onze merken nemen we uitgebreid de tijd voor de auto én de klant. De klant wordt door ons ontzorgd en de auto gaat pas weer weg als ‘ie tiptop in orde is. Dat mag je ook terecht verwachten van de merken die we hier onder dak hebben. Daar zijn we met het hele team goed van doordrongen.

 

Personaliseren

Het is echt verbijsterend hoe doordacht en met liefde voor het detail een Bentley in elkaar is gezet. Mijn eerste klus was het klaarmaken van de nieuwe demonstratieauto, een Bentley Continental GT Speed in de opvallende kleur St. James Red. Voor een auto die zo compleet is uitgerust als een Bentley, zijn er blijkbaar toch nog zaken die je er aan toe kunt voegen. Het ‘personaliseren’ is volgens mij door Bentley uitgevonden. Ik heb er bijvoorbeeld nog een spoilerkit op gezet in zwart carbon, een originele Bentley-sportuitlaat van Akrapovič en een set andere wielen. Al helemaal in combinatie met die rode lak valt die auto daardoor nog eens extra op. De 6,0-liter W12-motor heeft een fijne 650 pk; 15 pk meer dan de normale Continental GT. Daar gaat mijn technische hart wel sneller van kloppen. Het is een beleving om ernaar te kijken, er in te rijden en er aan te werken.”

bentley garage