Danny Da Silva Correia (25) is eind vorig jaar gestart als diagnose technicus bij Bentley Rotterdam. Dit premium merk is hem als autoliefhebber op het lijf geschreven. “Werken aan het mooiste merk van CarPort Rotterdam is een droom; mooier wordt het niet.”
“Auto’s zijn me met de paplepel ingegoten. Mijn vader is ook techneut; als vijfjarig jongetje ging ik al met hem mee als hij klussen had. Het was al snel duidelijk dat ik ook aan auto’s wilde sleutelen, maar eerst zorgde ik ervoor dat ik alle papieren daarvoor behaalde. Als vijftienjarige ging ik op snuffelstage bij een universeel autobedrijf. Het werken aan auto’s was inderdaad zo leuk als ik al had gehoopt. Op mijn zeventiende kreeg ik van mijn vader een auto cadeau, een Volkswagen Golf. ‘Hij doet het niet, pa’, zei ik. ‘Dat weet ik’, antwoordde hij. ‘Zorg maar dat je ‘m lopend krijgt; veel succes’. De zuigerveren zaten vast, dus ik heb het hele blok in mijn eentje uit elkaar gehaald en alles weer in elkaar gezet. Uiteindelijk liep ‘ie als een zonnetje op alle vier de cilinders. Ik was zo trots als een pauw op mijn werk.
Technisch specialist
Ik startte in 2015 bij Maas Autogroep, een dealer van Volkswagen en Audi. Het was een leuk familiebedrijf waar ik het zeer naar mijn zin heb gehad. Ik groeide er van eerste monteur naar technisch specialist bij Volkswagen/Audi in Uithoorn en Alphen aan den Rijn. Maar na een paar jaar was ik toe aan een nieuwe uitdaging. De vacature bij CarPort was me op het lijf geschreven. De topklasse van Bentley en de brute power van Lamborghini trekken me enorm; die merken beschouw ik als de mooiste van CarPort. Dus toen ik de kans kreeg om bij Bentley Rotterdam aan de slag te gaan, heb ik die mogelijkheid met beide handen aangegrepen. Daar had ik super veel zin in!
Duizend procent
De nieuwe werkplaats in Spaanse Polder is prachtig. Alles nieuw, vijf bruggen alleen voor Bentley, splinternieuw gereedschap en een leuk, enthousiast team dat hier in Rotterdam alles vanaf de grond af aan kan opbouwen. Natuurlijk is een motor een motor. Maar de techniek is bij de merken waaraan ik nu werk veel verfijnder. Ook de manier waarop je bij een premium merk aan een auto werkt verschilt echt enorm met wat ik gewend was. Bij Bentley is de tijdsdruk veel minder groot dan bij de volumemerken waarvoor ik eerder werkte. Voor dat merk moet alles duizend procent in orde zijn. Daar kunnen we uitgebreid de tijd voor nemen; we streven hier naar perfectie.
Fotoverslag
Als een Bentley hier de werkplaats binnenrijdt, wordt ‘ie eerst tot in het kleinste detail in kaart gebracht zodat we precies weten in welke staat hij verkeert. Ik maak daar ook een fotoverslag van zodat de klant later kan worden verteld waar ik mee bezig ben geweest. Het is voor mij elke keer weer een feestje om aan een Bentley te mogen werken. De modellen van dat merk zijn met passie met de hand in elkaar gezet; dat stralen ze in alles uit. Ieder detail klopt. Kijk eens naar de motor van de Mulsanne: een 6.7-liter V8 met een dubbele turbo die dik 500 pk levert… Daar wil ik de hele dag wel aan sleutelen. Bij Bentley heb ik het meest met de Continental GT. Dat is een niet al te grote auto, maar wel supersnel. Bij Lamborghini zou mijn keuze vallen op een Aventador. Dat is mijn absolute lievelingsauto.
Trainingen
Bij de merken waar ik aan werk wordt veel aandacht besteed aan de opleiding, die vanwege corona allemaal online worden gegeven. Sinds mijn aantreden hier heb ik voor Bentley al zo’n vijftig trainingen gevolgd – én afgerond. Ik ben me ook al aan het vastbijten in de elektrische techniek. De Bentley Bentayga Hybrid wordt al geleverd; de nieuwe Flying Spur Hybrid komt eraan. Ik weet als petrolhead nog niet wat ik van die elektrificatie moet vinden, maar ook daar zullen deze merken op een goede manier mee omgaan.”